RSS Feed

Burgman 650 2013

Reacties uitgeschakeld voor Burgman 650 2013

juni 3, 2013 by rjwerf

 

Suzuki 650 Burgman | 2013

Al tien jaar kent de Suzuki 650 Burgman nauwelijks z’n gelijke. Het is namelijk een van de weinige motorscooters waarin een smeuïg zwoegende tweecilinder aan het werk is. Een blok dat nooit bokt of overmatig trilt.

Dat de zwaarste Burgman wat op een auto lijkt, is geen toeval. De oude had dat ook al en op de nieuwe heeft Suzuki dat auto-achtige expres nog wat meer aangezet. Dat zie je aan de twee achterlichten op de hoeken van de kloeke kofferbak – met verlichting.  Maar ook aan de voorzijde: twee gescheiden koplampen, met daaronder – nieuw – twee ledlampen voor de dagrijverlichting.

Bekijk je de Burgman 650 van de zijkant zul je tevergeefs zoeken naar rondingen. De motorscooter van 2013 is vooral hoekig, met scherpere lijnen die mooi met elkaar harmoniëren. En door vooral het accent te leggen op de kleurdelen, oogt de Burgman vooral minder massaal en aanwezig. Maar dat betekent niet dat de Burgman 650 alleen een alternatief is voor automobilisten die de file moe zijn. Integendeel.

Merk:

Autoachtig

Dat autoachtige bespeur je ook als je plaatsneemt in het zadel en de prettig geplaatste handvatten ter hand neemt.  Het dashboard is met z’n twee overzichtelijke, analoge tellers wel heel erg auto. En het witte display tussen de klokken is al niet anders. Informatie over temperatuur, glad wegdek waarschuwing en onderhoud zul je op menig motorfiets nooit aantreffen.  Verder kun je in het display nog allerlei andere info oproepen, als benzineverbruik, versnellingsindicator etc.

Helemaal auto is het afsluitbare dashboardkastje. Hoewel, kastje… zeg maar gerust kast. Onderverdeeld in allerlei vakjes, de een wat groter dan de andere. In de grootste kun je met gemak twee flesjes frisdrank kwijt. Nieuw is dat de dashboardkast in de kleur van de motor is gespoten. Dat geeft een veel rijkere uitstraling en voorkomt dat je tegen al te veel zwart plastic aan zit te kijken. Mocht je aan de kastjes niet genoeg hebben, kun je in de kofferbak enorm veel kwijt. En rij je met een duo en je wilt even de benen strekken dan kun je onder het zadel twee integraal helmen kwijt.

Premium motorscooter

Nu is de Burgman 650 ook echt een premium motorscooter. Qua prijs (€11999) maar ook qua luxe en comfort. Zaken die eerder alleen op de Executive uitvoering zaten, zijn nu standaard. Een verwarmd zadel, zowel voor de berijder als de duo. En als je geen duo hebt, schakel je de verwarming voor de duo uit.  Verwarmde handvatten – 5-voudig instelbare warmte – ontbreken natuurlijk niet. En elektrisch inklapbare spiegels van autoformaat. Door de verstelbare lendesteun kunnen ook langbenigen ruim op het goed zittende zadel plaatsnemen.

Proefrit in het Duitse Odenwald

Rijklaar weegt de Burgman 650 zo’n 280 kilo. Daarmee is ie een zwaargewicht onder de motorscooters. Dat merk je als je de motorscooter zonder ingeschakelde motor gaat verplaatsen. Maar dat gaat makkelijker als met de vorige versie. Suzuki heeft in de aandrijving andere lagers gebruikt en koppelingsplaten die makkelijker te scheiden zijn. Hoe dan ook lijkt het blok iets mooier te lopen. En dat mooier lopen vertaalt zich in geweldige rijeigenschappen.

De proefrit vond plaats in het Odenwald. Da’s een heuvel/bergachtig gebied boven Heidelsberg, op zo’n vier uur rijden van Utrecht. Die rijtijd noem ik niet voor niets, want het is daar geweldig rijden. Alles wat de (motor)scooterrijder graag lust, krijg je daar voorgeschoteld. Van goed tot slecht asfalt, van lange bochten tot haarspelden. Maar ook als je eens wilt pauzeren, kun je hier goed terecht. Terrassen met de mooiste uitzichten zijn er genoeg. En dat alles voor billijke prijzen.

Maar we gingen proefrijden.

Rijden in de Drive en S-stand

De Burgman 650 kun je met ingeschakelde automaat – twee standen: Drive en Sport – rijden of je bedient de versnellingen zelf met de flippers op de linker stuurhelft. Laten we beginnen met de Burgman in Drive te zetten. Op de snelweg en provinciale wegen is dat de juiste keuze. Die overigens wordt beloond met zuinig rijden, want hou je je aan het groene ECO-lampje , zal je verbruik ergens tussen de 1: 20 en 22 liggen. Maar op de stijgende en dalende wegen van het Odenwald bevalt de Drive niet. Dan versnelt de motor matig als je op een stijgende weg een actie maakt en remt ie moeilijk af als je op de motor wilt afremmen voor je de bocht inrijdt.

Daarom zul je in het Odenwald – en vergelijkbare omstandigheden, maar ook in de stad – vaak kiezen voor de Sportstand. Dan reageert de Burgman net wat agressiever op het gas waardoor een inhaalactie net wat sneller verloopt. En, minstens zo belangrijk, het blok remt voor de bocht goed en voorspelbaar af, zodat je die bocht heerlijk op souplesse kunt doorlopen. De S-stand rijdt gewoon fijner, maar vergt wel meer brandstof

Rijden in de manuele stand

Wil je zelf kunnen bepalen in welke versnelling je rijdt, schakel je de Burgman in de manuele bediening. Met twee flippers op de linkerstuurhelft doorloop je dan de versnellingen. En als je de kluts bent in welke versnelling je rijdt, geeft de versnellingsindicator in het dashboard je het antwoord. Echt noodzakelijk is deze voorziening niet. Hooguit als je moet invoegen op een drukke snelweg. In de regel zul je deze voorziening dan ook nauwelijks gebruiken. Wat mogelijk ook komt door de bediening van de flippers. Ze zijn wat hoog op de stuurhelft geplaatst waardoor je je pols en duim op een moeilijke manier moet verdraaien.

Stuur -en rijeigenschappen

En als je dan zo aan het sturen bent en de ene bocht na de andere op tempo doorloopt, vallen je de stuur –en rijeigenschappen van Burgman op. De motorscooter stuurt zeer neutraal. Heeft niet de neiging om naar binnen te vallen of naar buiten af te buigen. Hij blijft strak op koers en als je toch met de rem iets moet corrigeren, heeft de Burgman niet de neiging zich op te richten. En da’s wel zo lekker als je schuin in een bocht hangt. De nieuwe Burgman heeft voor zwevende – zelf centrerende – remschijven gekregen. Daarmee remt ie beter en vooral gevoeliger. Maar als je een noodstop maakt, grijpt de ABS gretig in. Iets te gretig naar mijn mening, waardoor de remming meer afstand vraagt dan wanneer de ABS iets later had ingegrepen. En tijdens zo’n noodstop merk je toch dat je op een motorscooter zit. Heel hard remmen betekent ook dat je onherroeppelijk naar voren schuift over het zadel. Er is immers niets waaraan je knieen zich kunnen afklemmen.

Ondanks z’n gewicht kun je de Burgman toch makkelijk omleggen. De Bridgestone Battlax  banden rollen makkelijk van de ene kant naar de andere. Je hoeft geen kracht te zetten, sturen vanuit je heupen is voldoende. En dat zorgt ervoor dat je de Burgman niet alleen voor woon/werk zult gebruiken, maar ook voor een prettige tocht in binnen –en buitenland. Ik had tijdens de proefrit nooit het gevoel dat ik iets tekort kwam.

Onderhoud

Niet geheel onbelangrijk is het onderhoud. De 650 Burgman heeft om de 6000 een kleine en/of grote beurt nodig. Vaak zal dat uit niet veel meer bestaan dan vloeistoffen vervangen, oliefilter vernieuwen etc. Het gangbare werk zeg maar, dat wordt vergemakkelijkt door het ‘onderhoudsdeksel’ aan de linkerzijde. Hieronder schuilen de vulpunten voor olie -en koelvloeistof. Suzuki heeft dit gedaan vanwege de tijd die de dealer met de oude Burgman bezig was met het verwijderen van de stroomlijn. Dat hoeft nu dus niet meer.

Duurder is de beurt om de 24000 kilometer wanneer de aandrijfriem wordt vervangen. Da’s nogal een tijdrovende klus. Overigens geeft Suzuki een garantie van twee jaar en krijg je een jaar een Suzuki Mobiliteits Service cadau. Die service doen ze in samenwerking met de ANWB.

Conclusie

Voor veel motorrijders is de Burgman 650 geen straf om op te rijden. Want ondanks de autoachtige accenten, zoekt Suzuki ook klanten onder motorrijders. Suzuki heeft in de smiezen dat motorrijders ouder en ouder worden. En als je motor met z’n hoge zithoogte je te moeilijk wordt, en je bent nog niet toe aan een andere hobby, kun je je hobby in het zadel van de Burgman 650 nog jaren voortzetten. Vanwege de lage instap, de handelbaarheid en vooral ook door de stuur –en rijeigenschappen waardoor je niet het gevoel hebt dat je ten opzichte van de motor iets moet inleveren.

En da’s voor een motorrijder op z’n minst een gevaarlijke opmerking.


Reacties uitgeschakeld voor Burgman 650 2013

Sorry, comments are closed.