RSS Feed

Harz 2013

april 14, 2014 by rjwerf

Voor het najaar van 2013 hadden we een rit naar zuid Engeland op de planning staan. Helemaal naar Lands-end en weer terug..

In de loop van het jaar werd het toch Wales (dus de al gemaakte reserveringen werden afgezegd ) we gingen opzoek naar een route in Wales.

Eigenlijk had mij broer toch niet zoveel tijd ­čśë en dus kozen we er voor om een klein weekje naar de HARZ te gaan.

Maandag 23 sept.

zou ik na mijn nachtdienst even gaan slapen en dan op de motor springen om Jeroen op te halen in Angeren (gld). Oh ja ik moest ook de vrijwaring van mijn motor nog even ophalen in Amsterdam z.o., aangezien ik de zaterdag voor vertrek een andere motor had gekocht.

Een Yamaha royal star 1300cc.. heel iets anders dan de scooter.

2013-09-21 19.12.36

Spullen er op en rijden maar.

Na een pizza bij de familie, boekte we nog even een kamer in Duitsland ter hoogte van de Sorpesee .

Om de avond niet te lang te maken gingen we over de snelweg van Angeren naar de Sorpesee. Met een uur of 2 stonden we hier voor de deur. Het leek wel een school of opleidingscentrum. ┬áJe kunt er ook cursussen volgen en we vonden het jammer dat er vanavond geen Didgeridoo of Esperanto gegeven werd ­čśë

Er was geen receptionist aanwezig maar op de deur hing een enveloppe gericht aan de heer von Eunen. Met daar in de code tot het slot.

Dinsdag 24 sept.

Bij het wakker worden zagen we pas wat een prachtig uitzicht het hotel had. Je keek zo uit over de Sorpesee. Het ontbijt was prima en keuze was er genoeg.

De weg vervolgde zich vandaag naar Wernigerode in de Harz. Onderweg zijn we nog gestopt bij de Mohnesee. Ook hier ligt een flinke stuw in het meer. Als verrassing voor Jeroen gingen we even langs de Louis Mega store . (Iedere keer als we door Duitsland rijden weet Jeroen er wel een te zitten maar nooit komen we er aan.. nu dan maar een keer wel.) Helaas valt het Mega wat tegen.

Door naar Wernigerode op naar hotel Pfalzer Hof.

Het hotel hier was niet groot en had ook geen receptie. Via een intercom kregen we de code tot de sleutel en konden we naar binnen. De kamer was schoon en netjes maar wel wat klein voor 3 dagen. Het ontbijt was prima. Wernigerode is een leuke, oude stad met een slot op de berg er boven. De weg naar het slot is wat lastig te vinden op de motor maar je kunt er helemaal naar toe rijden als je wilt.

Woensdag 25 sept.

De weervoorspellingen voor vandaag zijn slecht, koud en nat. We besluiten maar tot een alternatief programma en gaan met de stoomtrein. De Brockenbahn, een smal spoorbaan ┬áde bergen in . Het aantal stoomtreinen dat hier operationeel is, is aanzienlijk. Echte mooie loc’s en nette rijtuigen, geen oude troep.

2013-09-25 09.32.24

Boven gekomen op de berg in Brocken is het koud en mistig, veel passagiers blijven boven, nemen de volgende trein of lopen terug. Wij stappen gelijk weer in om mee terug te gaan naar Wernigerode we komen tenslotte voor de stoomtrein.

Beneden gekomen is het prachtig weer en besluiten we nog een kleine  80km op de motor te gaan rijden door de omgeving.

Donderdag 26 sept.

Tegen de voorspellingen in regent het vandaag wel. We gaan eerst maar eens naar het luchtvaart museum . Een leuk en informatief museum met veel (militaire) vliegtuigen en helikopters. Ook was er nog een leuke film over de luchtvaart in de DDR tijd. Daarna toch maar op de motor gestapt en een stukje gereden.. Koud en nat dus wel de regenpakken aan. Toch nog 150km gereden en wat van de omgeving gezien. Helaas zijn hier en daar op de mooie wegen de straten erg slecht en dat is eigenlijk wel erg jammer.

Onderweg stranden we bij een Stube ( der Schmunzelstube) waar we erg vriendelijk werden ontvangen. Ik vroeg om een koffie en een thee. “ICH BIN GLEICH DA..” Aan de muur hing een foto en een brief van ..DE CATS..

Terug in Wenigerode moesten we toch weer wat eten en we hadden ergens gelezen dat er op donderdag XXL schnitzels waren in een restaurant in de buurt. Dat moesten we uitproberen natuurlijk.. Nou XXL waren ze.. En lekker!!! Zeker een aanrader.

2013-09-26 19.54.27

Vrijdag 27 sept.

We moesten weer eens richting het Sauerland. Aan de route werd nog wat gesleuteld om niet de zelfde route terug te rijden als heen. Onderweg hebben we de tomtom gewoon op de kortste weg gezet. Door de kleinste straatjes ga je dan maar dat maakt het wel leuk. De eerste stop was bij Grantalsperre. Vervolgens door naar de Biggesee om een braadworst te eten bij de Biggegrill. Na het weg rijden bij de Biggesee moesten we een haakse bocht naar rechts maken en omhoog. Bij het ontwijken van een berg rommel verschakel ik me en de motor valt stil in de bocht. Boem. schade ÔéČ2,60 voor een knipperlichtje en een deuk in mij ego.. niks ernstigs en ik kan weer op pad met de schrik in mijn benen. Jeroen gaat vervolgens bij elk blaadje aanwijzingen geven.. bedankt broer.

Het Hotel in Ludescheid is niet ver meer en we zijn er wel klaar meer voor de dag. Nog ff een biertje en slapen.

Zaterdag 28 sept.

Het is koud, erg koud ca 2oC en het rijp staat op de velden. We gaan op ons gemak op weg en moeten nog even wat statiegeld flessen en blikken in leveren dus Jeroen rijdt 10km met een tasje aan zijn stuur. We maken er een mooi dagje van en rond een uur of 2 zijn we in Angeren (gld) waar we begonnen waren. ca 1200km verder.

Een lekker ritje..

Foto’s

Natuurlijk hebben we wat foto’s gemaakt.

Hier onder nog een link naar de foto’s

linkFoto

Route

Ongeveer de route die we gereden hebben. De exacte route heb ik helaas niet meer.