RSS Feed

Wales 2014

mei 19, 2014 by rjwerf

In het kader van  ” Toer met je Broer” zijn we ook dit voorjaar weer op de motor gestapt.

Wales was de wens van vorig jaar maar die hebben we toen niet gereden. Nu is het ons gelukt.

Hier zijn alle foto’s

motor selfie

Ons plan was : Hoek van Holland- Harwich -> Cambridge -> Coventry-> Birmingham -> Llanberis -> Llanfairpwllgwyngyll -> Holyhead -> Caernafon -> Porthmadog ->Machynlleth -> Gloucester -> Oxford -> upper london ->Colchester ->Harwich -> Hoek van Holland. We zouden het in 3 etappes doen en  zodat we niet vast zaten aan hotels hadden we niets geboekt op de boot na dan.

Zon 11-5

Regen

Zondagavond zijn we vanuit Hoek van Holland vertrokken. Prachtige boot en een zacht zee-tje wat wil je meer (oke mooi weer zou leuk zijn, het regende bij vertrek)

vertrek uit HvH

Ma 12-5 Dag 1

Regen

Vandaag moesten we vroeg uit de veren, de boot was tegen de kant gelegd en we mochten van boord. Regenpak aan en gaan ..  richting Cambridge. Via de provinciale wegen. Spontaan kwamen we bij de East Anglian Railway museum in Colne  het was natuurlijk nog gesloten om 8 uur ’s ochtends en Jeroen moest even op de foto met de trein.

In Cambridge hebben we een broodje gedaan en een bakkie koffie/ thee. Daarna stond het Coventry Transportation Museum op het programma.

Coventry transport museum

Dit bleek een bijzonder mooi museum, veel auto’s en impressies van de tijd waarin ze reden. Er was ook een afdeling met motoren maar door een verbouwing was deze tijdelijk gesloten. Speciaal voor de motorrijders uit Nederland werd deze geopend en mochten we even rond kijken.

Inmiddels was het een uur of 4 en tijd om een hotel te gaan zoeken. Via booking.com gaat dat eigenlijk heel handig dus voor weinig geld werd er een hotel tussen Coventry en Birmingham geboekt.

dag 1

Di  13-5 Dag 2

ongeveer de halve dag regen

Omdat we op een korte afstand van het volgende doel waren konden we rustig aan doen vanochtend.

Het National Motor museum in Solihul (Birmingham)

Bij de parkeerplaats aangekomen werden we door de slagboom gelaten en de portier ging ons voor naar een mooi plekje voor de motoren, tegen het gebouw op de stoep 😉

IMG_0965     motoren

Binnen was er een overweldigende hoeveelheid motoren. 5 hallen vol en we konden de samenhang niet ontdekke.. bsa bij bsa of stonden ze op leeftijd, model of misschien wel op bandenmaat. Ik weet het niet .

Prachtige fietsen, lelijke fietsen, lekkende fietsen van alles wat.

Daarna maar weer op pad in de regen naar Kidderminster, daar zou een stoomtrein-

museum zijn maar dat was niet helemaal duidelijk. Er aangekomen bleek het er inderdaad te zijn. Een prachtig oud station met een museumpje…

Kiddenminster kiddenminster2

Na koffie en cake zijn we richting Wales gegaan nog een flinke rit van een 150km.

Gelukkig zag Jeroen dat mijn koplamp het niet deed en natuurlijk moest ik dat na kijken van hem. Helaas was het een gesmolten stekker in de koplamp en deze kon ik natuurlijk ter plekke repareren. natuurlijk had hij het ook gefilmd…

lampje2lampje

Llanberis, aan de voet van de Snowdonia,  was het nieuwe doel. Onderweg hebben we toch besloten om Llanberis en de snowdonia voorbij te rijden en een hotel te boeken in Caeranfon. Dat ligt 10km verder, aan zee maar het is er minder toeristisch. De wegen rond de Snowdon zijn trouwens Prachtig.

IMG_0992 Snowdonia

We eindigde de dag in een herberg in Caernafon waar we een kamer hadden geboekt. het bleek een oude “douane”post te zijn die er zeker sinds 1640 was.

Het resultaat van vandaag.

dag 2

Wo 14-5 Dag 3

een mooie droge dag

Holy-isle en Wales stonden voor vandaag op het programma.

Maar eerst moesten we in navolging van groot voorbeeld en Filosoof naar het kleine stationnetje met die lange naam  :Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

Wie die dat grote voorbeeld was? Kijk maar even

Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

Via de westerlijke kust van Holy-isle kwamen we in de haven van Holyhead. Hier vandaan vertrekken de schepen richting Dublin.

De oosterlijke route terug was niet heel spectaculair maar wel mooi.

Weer op het vaste land reden we een stukje terug naar Caernafon om daar, door te rijden richting Porthmadog. Prachtige wegen door een wisselend landschap.

Als slaap plaats had ik Barmouth bedacht, helaas was dit een badplaats met veel ehe vreemde mensen waardoor we besloten iets verder te rijden. Via een houten tolbrug. De tol was 70pence each maar twee aardige motorrijders mochten er samen voor 1pond over van het tolbrugmeisje.

Tolbrug

Vandaar was het zoeken naar een slaapplaats, we werden wat heen en weer gestuurd en uit eindelijk kwamen we in Garthangharad Hotel uit dit was een pub en het ligt ongeveer hier : hier ongeveer

Nog even de eindstand van vandaag:

dag 3

Do 15-5 dag 4

zomers warm

Zo eerst een ontbijtje en dan in de zon op je motor stappen is toch wel erg fijn. Op aanraden van de herbergier in Caernafon zijn we richting Bala gereden, we kwamen langs Afon Tryweryn een waterreservoir. Het is hier prachtig. Later hoorde we dat er in dit stuwmeer een heel dorp verzonken is.

Afon Tryweryn

De trip gaat verder richting Gloucester  in Engeland over de A49 waar we natuurlijk wat moesten luchen bij : route49 een echte LAMBurger.. lekkerrrrr

In Gloucester hadden we een kamer in het ibis hotel gereserveerd met uitzicht op : het gemeentelijk mortuarium..

De stad is erg leuk, nieuw opgekapte Docks zijn leuk om wat te eten, het centrum is overdag gezellig druk maar ’s avonds bevolkt door vreemde types, en dan bedoel ik niet die 2 motorrijders uit nederland.

Helaas ben ik vergeten een foto van de Tomtom te maken.

Vrij 16-5 Dag 5

Zomerswarm

Eigenlijk kwamen we niet uit met de route. Als we in dit tempo door gaan staan we vanavond bij de boot naar huis en dat is niet de bedoeling. Jeroen had wat geweldige voorstellen en daardoor ging het mis natuurlijk. Oxford hebben we nooit gezien, Reading is leuk maar geen idee wat we daar nu moesten. Dan maar naar Winsor om daar het kasteel van de Queen te kijken. Het was erg warm, we liepen vast op de route dus eerst maar even een stukje lopen.. kijk nou eens wat is dat daar:

Winsor

Natuurlijk moesten we toen nog even op de motor langs het kasteel, dat kan dus best maar er was een paardenshow en het was heul druk rond het kasteel… “but we did it.”

Door Slough, en Watford gingen we naar de bovenzijde van London. Ik kan je vertellen dat het beste druk is rond London ;-).

we vonden in Stevenage een keurig hotel waar we begroet werden door een ander gast die naar Wiet rook en bier zoop maar deze gast hebben we niet meer gezien ,hij had voor ons een goede tip om te gaan eten bij de Whiterspoon daar hebben ook maar ontbeten want het was prima.

Jeroen leek het wel leuk om ’s avonds eens naar London te gaan. Na 20min met de trein sta je midden op kingscross. Helaas was het niet makkelijk om de juiste halte te vinden waar de bus naar Londonbridge ging. Net voor we het op wilde geven vonden we de juiste en in een bloed vaart stonden we in het midden van de stad.

towerbridge

Natuurlijk moest er ook een selfie met de brug gemaakt worden

selfie

De eindstand van vandaag:

Zat 17-5 dag 6

Erg warm ca 25oC

We gaan naar de boot, die vaart om een uur of elf vanavond of dat UK of NL tijd is.. dus we zullen er op tijd zijn dat is het doel. De hele route duurt wel 2 uur dus wat doen we verder.. we zien wel..

eerst ff lekker ontbijten in een kroeg en we rijden de boot tegemoet. Onderweg bij Duxford zien we een bordje Imperial War Museum.. mm maar even kijken.

Nu blijkt dat het een oud vliegveld is met 5 hangaars vol vliegtuigen, tanks etc.. toen we door de ingang liepen zagen we oude vliegtuigen staan op het gras veld dus daar moesten we een kijken.. op 10mtr afstand werd er even een spitfire gestart een deze ging rondvliegen samen met nog wat mooie ouwe kisten.. hartstikke gaaf dus.. Onze dag zijn we dus wel door gekomen zoals je begrijpt.

IMG_1130 IMG_1178 IMG_1182

Op youtube heb ik wat filmpjes van de vliegtuigen gezet

HierHier, Hier, Hier en Hier

Na een dagje lopen waren we wel klaar daar 😉

Dus dan inderdaad maar naar de boot voor de terug-tocht.

Nog een lekker nachtje op zee en dan naar huis.